Kezdőlap

Lapjaink:

Hasznos oldalak

 

Kapcsolat

 

Zalatáj Kiadó Ügyfélszolgálat

 

8900, Zalaegerszeg, Rákóczi F. út 2-4., Pf.: 381

Telefon: 06-92/593-936

Fax: 06-92/596-937

Mobil: 30/378-4465

E-mail: zalataj@zelkanet.hu

 

Térkép

Az Old Traffordtól Kozármislenyig
- avagy a ZTE tündöklése és bukása (50.)

 

Nincs mezszponzora a ZTE-nek. A város címere ott a mezen, s ez jelzésértékű: a csapat legnagyobb támogatója az önkormányzat.

 

Folytatjuk beszélgetésünket Tóth Krisztiánnal, a ZTE FC marketing vezetőjével, aki vállalta, hogy válaszol kiadónk kérdéseire.
- Mint a ZTE marketing vezetőjének, volt (van) beleszólása a klub életébe?
- A klub irányításába nincs és nem is volt beleszólásom, a stratégiát nem én határozom meg. Én a szerint igyekszem dolgozni, hogy a kialakított klubstratégiába a munkámat hogyan tudom integrálni. Ha bárki megkérdezett, nyilván nem szakmai véleményt várt tőlem, hanem elsősorban érzelmit. Jó emberismerő vagyok, ezért általában tudtam ilyen véleményt formálni. Nem nevesítek, de nyilván volt és van jó pár olyan játékos, akit én éppen az előélete, stílusa, habitusa miatt nem hoztam volna a Zetéhez. A tudás szerintem ebben az esetben nem feltétlenül prioritás. Ez csapatjáték, ezért mindenkire egységes szabályok és követelmények vonatkoznak. Ha ezt valaki fel akarja borítani, az nem a ZTE-hez való. Akármilyen jó játékos lehet, ha megbontja az öltözői légkört, több kárt okoz, mint amennyi hasznot hajt. Több, mint 25 edzővel dolgoztam eddig és több száz játékossal, némi rálátásom azért van a magyar viszonyokra.

 

Az 1980-as években a „sógorok” egyik legpatinásabb csapatának, az Austria Wiennek is megbecsült vendége volt a ZTE.


- Miért nincs mezszponzora  a ZTE-nek?
- Nehéz kérdés, ugyanakkor könnyű is. Három éve kigyűjtöttem az akkori NB I mezőnyének fő mezszponzorait. A 16 csapatból mindössze háromnak volt olyan szponzora, ami nem a tulajdonos érdekeltségébe tartozott, vagyis „klasszikus” szponzor. Klasszikus szponzor az, aki az én értelmezésemben üzleti előnyöket lát a szponzorációban és racionális gondolkodás alapján hozza meg döntését ( reklámérték, tv-s szereplés, nézőszám, népszerűség stb. ). Ez nálunk az E.ON volt utoljára. Nézzük meg most is a fő mezszponzorokat, ha már itt tartunk. Diósgyőr: nincsen, Pápa: Lombard, a tulajdonos cége, Győr: Quaestor, a tulajdonos cége és Audi, Videoton: Máltai Szeretetszolgálat, Haladás: Contact Marketing, SZOVA, tulajdonosok cégei, Paks: Atomerőmű, állam, Kecskemét: Bertrans, Phoenix Mecano, Verbau, tulajdonos cégek, Debrecen: TEVA, gyógyszergyár, Pécs: Matias, tulajdonos cége, FTC: Groupama, nevezzük klasszikus szponzornak, mint ahogy a FŐTÁV-ot is…, Honvéd: nincs, Újpest: nincs, Kaposvár: IPPON Energy, klasszikus szponzor, Mezőkövesd: Zsóry, klasszikus szponzor.  Persze, azt már csak a kisördög mondatja velem, hogy bizonyos klasszikus szponzorok miért is lettek azok… De ez már politika. De visszatérve a ZTE-re, megítélésem szerint a régióban jelenleg nem lehet találni olyan főszponzort, aki a költségvetésbe számottevő összeget adhatna és a csapatot reklámhordózóként tudná kezelni. Legalábbis olyan módon biztos nem, hogy üzleti alapon bárki is jelentős összeget áldozna rá (amit írtam, a racionális üzleti gondolkodás mentén). A régió gazdaságának gyengülése, a 2008-2009-es gazdasági váltás, a TAO-rendszer bevezetése lényegében nullára redukálták a szponzorációs kedvet. Rengeteg megkeresést írtunk az elmúlt években, legtöbbjét eredmény nélkül. Pedig volt az elmúlt években jó pár kecsegtető tárgyalás, sőt szerződéskötés is. Ezek azonban mégsem teljesültek, a válasz a miértre talán a 2008-as válság (is). Ez a gazdasági év rengeteg cégnek bel- és külföldön komoly problémákat okozott. Egy cég pedig ott spórol, ahol legkönnyebb tud: marketing, reklám, promóciók. Ezeket a kiadásokat mindenki meghúzza, ha gond van. Már említettem a régió helyzetét, idén már a megnyert TAO-pályázat összegének „behozása” is komoly problémát és erőfeszítést okoz a klubnak, de a városban nem csak nekünk. A szponzorok távolságtartása nyilván abból is fakad, hogy nem megfelelő a kommunikációnk, az NB II-es szereplés maga visszatartó erő, a várossal való együttműködés nem a legideálisabb, sokakat ez is visszatart, nehezen követhető és megfogható a klub stratégiája és jövőképe, valamint jelene.

 

A ZTE-legendák bevonása a klubéletbe valóban hiányzik. Példa erre Soós István esete is.


- Van „filozófiája” a klubról?
- Tisztességes kommunikáció, őszinte beszéd, együttműködési hajlandóság, nyíltság - ezek a legfontosabbak. A többit is szeretném felsorolni:
- Erős klubidentitás, lokálpatrióta szemlélet.
- Kidolgozott szabályok, amik az összes klubalkalmazottra egységesen vonatkoznak.
- Szerethető, motivált, harcos csapat.
- Folyamatos médiamegjelenés.
- Megyei szinten pártolói klub létrehozása.
- A ZTE-legendák bevonása a klubéletbe.
- A hagyományok méltó ápolása.
- Szponzorok megfelelő kiszolgálása és megbecsülése.
- A szurkolók folyamatos megszólítása, a vidék bevonása.
- Racionális célok, racionális gazdálkodás.
- A város vezetésének bevonása a klubéletbe.
- Minőségi edzőpartnerek.
- Téli és nyári felnőtt tornák szervezése.
- Régiós együttműködés a környező országokkal.
- Shop és webshop.
- Road show, pályaavatók.

(Folytatjuk)

 

Enyhe kifejezés, hogy a klub együttműködése nem a legideálisabb az önkormányzattal. S ez nem a város hibája miatt van így…