Perszimulációt tartott középiskolásokkal a Kúria elnöke Nagykanizsán

Darák Péter szerint a diákok egészséges igazságérzete tökéletesen működik (2016.11.17., 15:15)

 

A Kúria elnöke ma ülnök volt.


Középiskolás diákokkal közösen vett részt ma Nagykanizsán perszimulációs gyakorlaton Darák Péter, a Kúria elnöke, aki szerint a diákok egészséges igazságérzete tökéletesen működik.
Egy két évvel ezelőtti, budapesti középiskolásokkal tartott perszimuláció után a nagykanizsai Batthyány Lajos Gimnázium volt az első vidéki helyszín, ahol a zalaegerszegi származású Darák Péter a diákokkal közösen vett részt egy imitált per folyamatában. A nyitott bíróság program keretében számos törvényszéken is zajlanak hasonló „perek”, amelyekben a középiskolások maguk játszák el a vádlottak, a tanúk, illetve az ügyész, az ügyvéd és a bíró szerepét.
A nagykanizsai esethez Vaskuti András, a Kúria Büntető Kollégiumának bírája készítette fel a közreműködőket, akiknek két 17 éves fiú verekedése és harmadik társuk informatikai adatok megszerzésére irányuló kényszerítése miatt kellett „felelnie”. Az ítéletet pedig a diákokból álló bírói tanácsnak - benne az ülnökként a fiatalokat segítő kúriai elnöknek - kellett meghoznia.
A megidézett tárgyalás szünetében Darák Péter az MTI kérdésére elmondta: a hasonló perszimulációk tapasztalata szerint a diákok „természetes igazságérzete abszolút működik”.
Hozzátette: sokszor vádolják a bíróságokat azzal, hogy logikátlan, ésszerűtlen ítéletet hoznak, hogy a döntések nem találkoznak a társadalom igazságérzetével. Ennek az az oka, hogy „ami megérzéses alapon igaznak tűnik”, az a jog kimunkált módszertana mellett „nem mindig ugyanolyan színben tűnik fel”.
Kitért rá, hogy a jogelmélet is sokat foglalkozik azzal, hogy az objektív igazság vagy egy eljárási - vagyis a rendelkezésre álló adatok alapján meghozott legészszerűbb - igazság alapján születnek a döntések. A Kúrián ebben az évben éppen egy joggyakorlati csoport foglalkozik az ítéleti bizonyosság kérdésével, amelyet egy országszerte 800 bíró által kitöltött, 60 kérdésből álló kérdőív alapján dolgoznak fel.
A kiértékelés most zajlik, de az már látható az előzetes feldolgozottságból, hogy „elég jelentős különbség” van a bírók között is abban, hogy ki „milyen bizonyosságot tart a maga szempontjából elegendőnek” - jelezte Darák Péter.

Forrás: MTI

 

A középiskolások játszották el a vádlottak, a tanúk, az ügyész, az ügyvéd és a bíró szerepét.