Létezik rövidebb, olcsóbb, elfogadottabb útvonal

A tesztpályához közelebb helyeztetnék az M9-et

(2017.06.01., 9:30)

 

Plesz József, Pereszteginé Cziráki Katalin és Tombi Lajos mondta el érveit.

 

Orbán Viktor miniszterelnök május 19-én járt Zalaegerszegen, látogatásakor részt vett a járműipari tesztpálya alapkövének letételén is. Aznap meghívást kapott a Zalaegerszegi Televízió Egerszegi Esték műsorába, ahol a kormány elképzeléseit, tesztpályával kapcsolatos várakozásait is felvázolta. A riportban (itt megtekinthető) 9:03 percnél elhangzott, hogy a magyar gazdaság lüktetéséhez úthálózatra van szükség. Így került szóba az M9-es gyorsút Zalaegerszeg-Vasvár szakasza, amelynél bírósági per miatt állt meg a beruházás. A miniszterelnök a műsorban azt kérte, hogy Alsónemesapáti egyezzen meg a környékbeli településekkel. (Az ügyben korábban olyan sehol nem hangzott el, hogy Alsónemesapátinak a településekkel lenne problémája – a szerk.)
Erre reagálva tartottak sajtótájékoztatót május 31-én Alsónemesapátiban, ahol először Pereszteginé Cziráki Katalin polgármester ismertette a történteket. Röviden összefoglalva 2000 óta téma az M9 megépítése, az évek során többféle változat látott napvilágot. Alsónemesapáti és a környező települések mindig a lakott területektől távol eső nyomvonalakat támogatták. 2016 augusztusáig nem is volt probléma, akkor a települést villámcsapásként érte az új nyomvonal megjelenése, ami gyakorlatilag ellehetetlenítené a Zalaegerszegtől néhány percnyire található csendes falut. Alsónemesapáti véleményét az ügyben nem kérdezték meg, így az önkormányzatnak más lehetősége nem volt, mint a bíróságon jogi hibára hivatkozva védeni a falut. Az önkormányzat és az itt élők támogatják mind az M9 és az R76 megépítését, de nem szeretnék, hogy mindez a falu rovására történjen. Kompromisszumot szeretnének a beruházást lebonyolító NIF Zrt.-vel. Pereszteginé Cziráki Katalin kihangsúlyozta: sokan azt sem tudják hol található ez a kistelepülés, de Alsónemesapáti mindenkivel egyeztetett. A NIF decemberben lakossági fórumot tartott a faluban, januárban a képviselő-testület tagjai jártak a fővárosban. Szakemberek bevonásával kidolgoztak egy több mint 5 kilométerrel rövidebb, számos nagy műtárggyal kevesebb, gazdaságosabb és a település nem körbezáró alternatív nyomvonalat.
Március 22-én ismét egyeztetés történt, ahol Vigh László országgyűlési képviselő, a tesztpálya miniszteri biztosa, Plesz József közlekedési szakember, Tombi Lajos okleveles építőmérnök, Zalaegerszeg volt alpolgármestere és a NIF képviselője írt alá a település álláspontját rögzítő levelet, melyet utána Vigh László eljuttatott dr. Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkárnak. A levélre több mint másfél hónap eltelte után még nem érkezett válasz. Alsónemesapáti a peres eljárás mellett aláírásgyűjtést is kezdeményezett: az íveket a 690 fős lakosságszám többszöröse írta alá, ezeken a környékbeli települések lakóinak aláírásai is megtalálhatók.

 

A térképen feketével jelölt a „NIF útvonala”, narancssárgával jelölve a régi-új alternatíva.

(Rákattintva nagyítható.)

 

A május utolsó napján tartott sajtótájékoztatón szemléltetésképpen domborzati térképen mutatták be az alternatívaként jelentkező útvonalat. A Nemzeti Közlekedési Hatóságnál több mint 30 éven keresztül út- és vasútépítésben dolgozó Plesz József szakértőként elmondta, hogy munkája során mindig a kompromisszumot tartották fontosnak úgy, hogy senki érdeke ne sérüljön. Az M9-nél a domborzati viszonyok miatt a Vasvár-Zalaegerszeg útvonalat a legnehezebb megtervezni, kivitelezni. A szakember kifejtette, nem értik, hogy miért a hosszabb, kanyargó ívű útvonal élvez előnyt, a több kilométerrel rövidebb, kevesebb természeti beavatkozással járó korábbi változat előtt. A Zalaszentiván-Pózva határra tervezett ipari parkig mindenképpen lejön a nyomvonal, onnan egyenesen kellene továbbmennie, nem kilométereket kanyarognia. A település által támogatott régi-új nyomvonal alagúttal és anélkül is megvalósítható, előbbi változatnál nem bontja meg a természet rendjét.
A tájékoztatón jelen volt dr. Gyimesi Endre, Zalaegerszeg korábbi polgármestere is. A mellette sokáig alpolgármesterként dolgozó Tombi Lajos szakértőként mondta el véleményét. Kiemelte, a tervezésnek emberi oldalának is kellene lennie. Emlékeztetett: a Vasvár-Zalaegerszeg szakasz a kilencvenes évek elején a déli autópálya részeként volt ismert, amivel alpolgármesterként jómaga is foglalkozott. Tucatnyi variációval találkoztak akkor is, de mindig volt több alternatíva. Zalaegerszegnek most is az lenne a fontos, hogy az út 2-3 km-nél ne legyen közelebb, de ne menjen 10 km-nél távolabb se. A narancssárgán jelzett verzió közelebb lenne a tesztpályához, a logisztikai központhoz és kilométerekkel rövidebb is. „A NIF változata 1-2 perc kerülőt jelent, aminél már lehet, hogy a GPS is máshogy tervez”- taglalta. Zalaszentiván a jelenlegi megoldással „zsákba kerül”, de ez az érintettekben még nem tudatosult. Az alternatívaként megjelölt változat olcsóbb, rövidebb, elfogadottabb, Zalaegerszeg eredetileg is ezt támogatta.
Zárásként Pereszteginé Cziráki Katalin elmondta, hogy március 22-én a képviselő-testület perszüneteltetést ajánlott fel annak fejében, hogy legyen a falu számára kompromisszumos alternatíva. Szeretnének szakértőikkel lehetőséget kérni a bizonyításra, és csak a települést érintő szakaszt újravizsgáltatni.

Pataki Balázs

 

Tombi Lajos Zalaegerszeg alpolgármestereként már foglalkozott az M9 elődjével is.