Két(négy)kerekű társaink voltak az átkosban (2017.07.03., 9:40)

Zalacsébi „szoci” autó-motor találkozó

 

Harmadik alkalommal adtak egymásnak randevút a „szoci” autók és motorok.

 

Szoci-találkozóra került sor július másodikán Zalacsében. Mielőtt bármilyen politikai találkozóra gondolna a kedves olvasó, gyorsan oszlassuk el a gyanút. Nem politikusok, hanem a szocialista évtizedekben gyártott motorok és gépkocsik adtak egymásnak randevút Zalacsében. Szoci-márkák találkozója volt, ám hiába kerestünk Csajkát, netán Mercedest (az enyhülés időszakában már ezzel is furikázhattak a „fejesek”), utóbbi nem tartozott a kiállítandó kategóriába. Volt viszont Volga, a megyei szintű pártvezetőknek ez már járt, de a „dolgozó munkásság, a vele szövetséges parasztság és a haladó értelmiségnek” a Trabant, a Skoda, a Wartburg, a Zaporozsec, a Moszkvics, a Skoda vagy a Zsiguli dukált. Persze volt 5-6-7 év várakozás, de protekcióval ( értsd szocialista összeköttetéssel) ez az idő lerövidíthető volt.
A kétkerekűek is kitettek magukért. Az NDK MZ-je, a Szovjetunió IZS-e, Magyarország büszkesége, a Pannónia is ott volt az állomás előtti téren. S eljött a randevúra Panni is, persze nem Zalacséb szépe, hanem a karcsú, törékeny kis robogó.
- Harmadik éve rendezik meg ezt a találkozót. Hogy értékeli a mostanit? – kérdeztük Erdei Csabától, Zalacséb polgármesterétől.
- A motorosok kétszer annyian vannak, mint tavaly, s ugyanez mondható el az érdeklődőkről is. Nem könnyű egy ilyen rendezvényt népszerűsíteni, de úgy vettem észre, hogy idén már sok helyen várták a meghívót.
- Említette, hogy a motorosok többen vannak. Ez azt jelenti, hogy szervezettebbek?
- Nem hiszem. Ennek az lehet az oka, hogy Zalacsében több veterán motoros is van, s ők nagyszerűen mozgósítanak.

 

Molnár Attila egy speciális MZ-vel érkezett.

 

Molnár Attilát nem kell bemutatni a zalai motorostársadalomnak. Tiszteletben tartva a kiírást, most nem Harley-Davidsonjával, hanem egy...
- Mivel is érkezett?
- Egy speciális MZ-vel. Régi, NDK-címeres bukósisakkal... Az ETS Trophy Sportból 13 620 darabot gyártottak le 1970-ig az NDK-ban. Magyarországon nem forgalmazták. Hazánkba csak az NDK-ban dolgozó magyarok révén került. Ezt a márkát a tőkés piacon szerették volna felfuttatni, de nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.
- Miért?
- Megnövelték a tank űrtartalmát 22 literesre. Ha a tank nem volt legalább félig, az oldalszél instabillá tette a motort.
- A műszaki paramétereket tekintve sem volt versenyképes?
- Áttörésnek szánták ezt a márkát a piacon, ennek ellenére nem vált be.
- Ön szenvedélyes motoros. A speciális MZ mellett van Harley-Davidsonja, s még más is.
- Például egy oldalkocsis BMW, és Csepel, de nem szeretek erről beszélni, mert az emberekben felvetődik a kérdés: miből telik neki erre?
- Tényleg, miből?
- Nem járok a horvát tengerpartra, nem nyaralok a Maldív-szigeteken. Jól érzem magam a szűkebb környezetemben, s főleg a garázsban. Szerelés közben…

E.E.

 

A szovjet terepjáró autók is felvonultak.

Fotók: Zalatáj