Határozatokról, rendeletekről a ZEGINFO-N (2020.05.12., 8:20)

 

Ismét részletes tájékoztatást adott a polgármester.

Fotó: Seres Péter

 

Eredetileg május 14-én tartották volna a soron következő képviselő-testületi ülést Zalaegerszegen, azonban a veszélyhelyzet miatti különleges jogrend ideje alatt sem az önkormányzati bizottságok, sem pedig a közgyűlés nem ülésezhetnek. A testületek jogköreit a polgármester gyakorolja, aki kihirdetheti a határozatokat és a rendeleteket, valamint azok módosításait.
Zalaegerszegen mindig is fontosnak tartottuk egymás tiszteletét, ezért amellett, hogy minden nap részletesen tájékoztatom írásban a kormánypárti és ellenzéki frakcióvezetőket, képviselőket a járványügyi védekezés lépéseiről, a bizottságok és a közgyűlés helyett meghozott döntések előtt egyeztetést folytattam a frakciókkal. Összehívtam a Tulajdonosi Tanácsadó Testületet, valamint a Frakcióvezetői Értekezletet, ahol a kormánypárti és ellenzéki képviselőkkel áttekintettük valamennyi előterjesztést, és ezután hirdettem ki a határozatokat a mai napon (május 11-én, hétfőn).
A döntésekről a veszélyhelyzetre való tekintettel most csak egy virtuális ZEGINFO-val számolok be – írta elöljáróban Balaicz Zoltán.
Önkormányzati szakemberlakást alakítottunk ki a Platán sor 38. számú házban leendő óvodapedagógus részére, hiszen egyre nagyobb a hiány a városban az óvónőkből, így talán ezzel a lépéssel is tudunk segíteni a letelepedésben. Emellett szakemberlakást biztosítottunk a Göcseji Falumúzeum új néprajzos szakemberének, Kiss Nórának, aki a sajnos nyugdíjba vonuló Marx Mária feladatait veszi át.
A terasszal, kerthelyiséggel rendelkező zalaegerszegi éttermek, kávézók, cukrászdák sorban nyitnak ki újra a külső helyszínekre. Az újraindítás segítése érdekében azoknak a vendéglátó egységeknek, melyek önkormányzati, városi közterületet foglalnak el, szeptember 1-ig nem kell közterületfoglalási díjat fizetni.
Elfogadtuk az önkormányzati cégek 2019-es beszámolóját, azonban a 2020-as év bizonytalansága és a gazdasági világválság miatt a 2020-as üzleti tervek véglegesítései őszre tolódnak.
Jóváhagytuk a településrendezési eszközök módosításának partneri egyeztetéseinek eredményeit, valamint a véleményezési szakaszban beérkezett államigazgatási véleményeket.
Pályázatot írtunk ki a volt Ady Óvoda épülete melletti, Eötvös utca 18-20. szám alatti, leromlott állagú önkormányzati terület értékesítésére. Ha sikerülne beruházót találni, akkor végre ez a tömb is megújulhatna.
Befogadtuk a Zalaegerszegi Egészségsport Egyesület névhasználati kérelmét.
Tájékoztatót nyújtott be 2019-es munkájáról és eredményeiről a Zalaegerszegi Rendőrkapitányság, a Zalaegerszegi Katasztrófavédelmi Kirendeltség és a Zalaegerszegi Hivatásos Tűzoltóparancsnokság, valamint a gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatokat ellátó intézmények.
Saját önkormányzati cégünket, a Zalavíz Zrt.-t bíztuk meg a Muskátli utca és a Kertész utca szennyvízvezeték kiváltásával, és a Hatházi utca ivóvízvezeték kiváltásával.
Végül informálisan egyeztettünk a költségvetés helyzetéről, a veszélyhelyzet óta eltelt időszak tanulságairól és a koronavírus okozta világjárványt követő gazdasági világválság várható hatásairól:

  • Az országos járványügyi védekezésből és a gazdaság újraindításából a szolidaritás jegyében az önkormányzatoknak is ki kell venni a részüket, így a gépjárműadó eddig helyben maradó része ezeket a célokat segíti, ez Zalaegerszeg esetében 280 millió forint hozzájárulást jelent.
  • A vállalkozások segítése érdekében az idegenforgalmi adót nem kell befizetniük az érintett cégeknek, ez 30 millió forint kiesést jelent a város költségvetésében.
  • A parkolás ingyenessé vált. A Városgazdálkodási Kft. parkolási üzletágának éves szinten 300 millió forint bevétele szokott lenni parkolási díjakból. Ebből a cég 100 millió forintot átadott az önkormányzatnak, amiből utakat, járdákat aszfaltozunk, 200 millió forint pedig a kft-nél maradt (dolgozók bérköltsége, járulékok, üzemeltetés, temetkezési üzletág és kommunális üzletág költségeinek kiegészítése, fűnyírás, parkosítás, virágosítás).
  • A fenti három tétel 510 millió forintot jelent (ebből a parkolási díjkiesés kisebb lesz, hiszen nem a teljes évet érinti). Emellett még két fő saját bevételi formája van az önkormányzatnak. Az egyik az iparűzési adó, amiből 2020-ban rekord összeget reméltünk, 4,7 milliárd forintot terveztünk. A válság hatására azonban sok üzlet bezárt, gyárak álltak le, munkahelyek szűntek meg, így a kieső összeg akár milliárdos tétel is lehet. A másik pedig az építményadó, amiből 2020-ban 1 milliárd forintot reméltünk, de valószínűleg ez is kevesebb lesz.
  • Emellett közel 170 millió forinttal számolhatjuk az önkormányzati intézmények elmaradó bevételeit (nincsenek fizetős koncertek, kiállítások, színházi előadások, könyvtári kölcsönzések, belépődíjak, stb.).
  • Összességében a járvány és a gazdasági válság miatt 2020-ban nagyon jelentős, 1,5-2,0 milliárd forintos kieséssel is számolhatunk, ami az áthúzódó hatás miatt valószínűleg 2021-re is érvényes lesz. Két rendkívül nehéz, szűk esztendő áll előttünk.
  • Éppen ezért már a járvány elején elkezdtük egy új, alternatív városi költségvetés kidolgozását, amelyről be is számoltam. A fő szempont a város működőképességének, az önkormányzat fizetőképességének megőrzése!
  • Ennek biztosítása érdekében első körben töröltünk minden idei programot, rendezvényt, fesztivált, az ezekre szánt összegeket pedig járványügyi védekezésre csoportosítottuk át. Eddig egyébként, március közepe óta közel 110 millió forintot fordítottunk védelmi kiadásokra.
  • Leállítottunk és töröltünk minden önkormányzati forrásból tervezett felújítást, fejlesztést, beruházást, aszfaltozást, útépítést, kifizetést. Csak azok a projektek mehettek tovább, amelyek nem önkormányzati forrásból valósulnak meg (pl. állami forrásból a Modern Városok Program, EU-s forrásból a TOP program, vagy egyéb pályázati támogatásoknak köszönhető programok).
  • Jelentősen beszűkülnek, sok esetben megszűnnek 2020-ban és 2021-ben a támogatási lehetőségeink (sportegyesületek, civil szervezetek, kulturális egyesületek, művészeti együttesek, stb.).
  • A kieső bevételek után rendelkezésre álló forrásból elsősorban arra koncentrálunk majd az idei évben és jövőre is, hogy megőrizzük a város működőképességét és az önkormányzat fizetőképességét, hiszen fenn kell tartanunk az 1269 önkormányzati dolgozót foglalkoztató intézményrendszert (orvosi rendelők, ügyelet, bölcsődék, óvodák, idősotthonok, szociális intézmények, múzeum, falumúzeum, könyvtárak, színház, bábszínház, művelődési házak, stb.), valamint fizetnünk kell a rezsit, a számlákat, a takarítási, közvilágítási, és egyéb költségeket. Most ezt kell megoldanunk, erre kell a forrásokat biztosítanunk! Nem így terveztük! Két nehéz és szűk esztendő elé nézünk, amikor sok mindenre nem fog jutni pénz, de hiszem, hogy közös összefogással és szolidaritással végül túl leszünk a nehézségeken!

A járványügyi védekezés zalaegerszegi lépéseiről ezután is rendszeresen beszámolok, júniusban pedig újra tájékoztatást adok egy virtuális ZEGINGO-val az akkori közös döntéseinkről.
Vigyázzunk egymásra!
Zalaegerszeg, 2020. május 11.

Balaicz Zoltán
polgármester