„Ez a valaha volt legnagyobb vidékfejlesztési program”

Zalaegerszegi beszélgetés Kósa Lajossal

(2018.03.14., 10:40)

 

Kósa Lajos szerint Zala megye speciális helyzetben van.


Március 7-én a zalai megyeszékhelyen sajtótájékoztató keretében adott tájékoztatást a Modern Városok Program zalaegerszegi beruházásairól Kósa Lajos, a megyei jogú városok fejlesztéséért felelős tárca nélküli miniszter. A tájékoztató után interjút adott a Zalatájnak
- Miniszter úr! Volt-e már Magyarországon ilyen átfogó fejlesztési program? 
- Ez a valaha volt legnagyobb vidékfejlesztési program.  3 500 milliárd forint, 250 projekt, 23 megyei jogú város, az agglomerációt is figyelembe véve mintegy 6,5 millió embert érint. 
- Terveznek-e hasonlót, más célcsoporttal? 
- A kormány dolgozik a falvak és a kisvárosok számára hasonló program elkészítésén, de nem országos szinten, mert ezen települések fejlesztését regionálisan kell megoldani. Ennek egyik alapvető oka, hogy Magyarország településszerkezete területenként nagy eltéréseket mutat. Hajdú-Bihar megyét 650 ezren lakják, s csak 82 települése van. Ezzel szemben Zala megye 277 ezer lakosa 258 településen él. Érdemes tehát a térségi adottságokat figyelembe véve regionális fejlesztési programokat kidolgozni.
- A Nyugat-Dunántúl az ország egyik legfejlettebb régiója. Zalaegerszeg hogyan rúghatna labdába mondjuk Győr és Szombathely mellett?
- Zala speciális helyzetben van, hiszen itt két megyei jogú város is található. A társadalmi, gazdasági, kulturális, de még a sportélet is ehhez igazodik. Nem hiszem, hogy Zalaegerszeg sokkal rosszabb adottságokkal rendelkezik, mint Győr vagy Szombathely. Ha meg tudjuk teremteni az összeköttetést a koperi kikötővel, a zalai megyeszékhelyre tervezett konténerterminál révén Zalaegerszeg nagyon jó helyzetbe kerülhet, fontos csomópont lehet a tengeri szállítás elérésében. A kikötő csak 350 kilométerre van, a vasúti összeköttetés pedig adott.

 

A miniszter Vigh László országgyűlési képviselővel és Balaicz Zoltán polgármesterrel.

 

- S ha már a közlekedésnél tartunk, említsük meg a régóta tervezett M9-es utat...
- A M76-os gyorsforgalmi út tulajdonképpen a sokat emlegetett M9-es szerepét veheti át. Ez biztosítja Zalaegerszeg összeköttetését az M7-essel. Ez kulcskérdés. Ugyanakkor Vasvár felé épül a második ütem, arra felé lehet majd bekapcsolódni az osztrák autópálya-hálózatba.
- Hogyan látja a Modern Városok Program megvalósulását a projekt előrehaladtával?
- Időarányosan jól állunk, 760 milliárd forintot fizettünk ki eddig az önkormányzatoknak. Itt, Zalaegerszegen is több programelem már megvalósult, vagy az építkezés előtt állunk. Vannak azonban olyan programpontok, amiket újra kell tervezni.
- Mit jelenthet az épülő tesztpálya Zalaegerszegnek? 
-  Igen jelentős beruházás, a legkomolyabb autóipari technológiák kifejlesztésére szolgál. Biztos, hogy számos olyan céget vonz majd Zalaegerszegre, amely a kutatásban érdekelt. 
- Váltsunk témát! Ön a Magyar Országos Korcsolyázó Szövetség elnöke. A férfi rövidpályás gyorskorcsolya-váltó Magyarország első téli olimpiai aranyérmét szerezte meg a nemrég véget ért ötkarikás játékokon. Mit jelenthet ez a téli sportágak támogatásánál? 
- Ez a nagyszerű eredmény felkelti az érdeklődést a téli sportágak iránt. Abban bízom, hogy egyre többen választják majd a korcsolyázást Magyarországon és növekszik a támogatás mértéke is. Ebben a folyamatban fontos szerepe lehet Zalaegerszegnek, hiszen itt is van fedett jégcsarnok. A Testnevelési Egyetemmel közösen korcsolyaedzői szakot indítottunk, egyre több felsőfokú végzettséggel rendelkező szakember dolgozhat majd azon, hogy minél sikeresebb legyen ez a sportág.

Ekler Elemér

 

Kósa Lajos,  mint szövetségi elnök a téli olimpia helyszínén szurkolt a magyar sportolóknak.

Fotók: Zalatáj