„Beáldoznák” Alsónemesapátit az M9-esnek? (2017.02.08., 12:50)

A lakosság tüntetésre, figyelemfelhívó útlezárásra készül

 

A békés Alsónemesapáti télen. Fotó: Herczeg Attila.

 

Legutóbb az Alsónemesapátiban december 20-án a NIF Zrt. által tartott lakossági fórum kapcsán írtunk az M9 autóút nyomvonalának tervezési folyamatáról, melyet ugyan nem a településen, de a lakóházaktól 200 méterre jelöltek ki. Alsónemesapáti jogorvoslatért fordult, önkormányzata és lakossága természetesen ellenzi a jelenlegi tervezetet, melyről kijelölésekor a település véleményét nem kérdezték meg. A 672 lakosú településen kezdeményezett aláírásgyűjtéshez közel kétezren adták a nevüket, a településről elszármazottak és környékbeliek is kiállnak Alsónemesapáti mellett. A település részéről az elmúlt hetekben több helyen is egyeztetést kezdeményeztek és tiltakozást, figyelemfelhívó útlezárást is terveznek.
Pereszteginé Cziráki Katalin polgármester az ügy kapcsán elmondta, az M9 autóút nyomvonalával kapcsolatban segítséget kértek Orbán Viktor miniszterelnöktől és dr. Lázár János minisztertől. Leveleikre kedvező visszajelzést kaptak, a minisztériumban foglalkoznak az üggyel. Sikerült egyeztetni Balaicz Zoltánnal, Zalaegerszeg polgármesterével is, a megyeszékhelynek a jelenlegi tervezet is megfelel, és azt szeretnék, hogy minél hamarabb kiépüljön az Északi Ipari Park fejlődését szolgáló gyorsforgalmi szakasz. Alsónemesapáti egyeztetést kért a NIF Zrt.-től. Nagy Róbert Attila vezérigazgatónál háromfős küldöttség járt január 30-án Budapesten.
- A NIF környezetvédelmi engedélyre bocsátott tervezete kritikán aluli, következményeképpen gyakorlatilag egy települést ellehetetlenítenek. A fórumunkon készült érveléseket, kérdéseket is tartalmazó jegyzőkönyvet elpostáztuk hozzájuk, melyet a posta szerint át is vettek. Beszélgetésünkkor azonban azt állították, hogy nem kapták meg. A tanácskozáson résztvevők közül egyedül a fórumot tartó Bodó Imre járt nálunk, akinek terepszemlén mutattuk be a települést. Budapesten videóval szemléltettük, hogy a jelenlegi 76-os út is milyen zajjal jár, mely mellé csomópontot is terveznek. A Kertészház vendéglő és a Rákóczi út közötti domb eltűntetésével pedig látni is fogjuk, hogy honnan jön a zaj - összegezte Pereszteginé Cziráki Katalin polgármester.

 

A 2016 december 20-i fórum témája telt házat vonzott.

 

A NIF Zrt. nem ajánl más lehetőséget, csak egy alternatíva van, ami a települést délről, északról és nyugatról is bekeríti. A társaság azt szeretné, hogy Alsónemesapáti vonja vissza a jogorvoslati kérelmét, hogy tovább dolgozhassanak az M9-el, azonban semmilyen tárgyalási alapot nem kínált fel. Azzal érveltek, hogy csak akkor tudnak alternatívát kínálni, ha visszavonják ellenük a bírósági keresetet. Ugyanakkor a település számára semmilyen biztosíték nincs, hogy készül másik, megfelelő nyomvonal tervezet. A korábban Alsónemesapátitól nyugatra tervezett, mindenki által elfogadott alagutas verziót különböző környezetvédelmi indokokra hivatkozva elvetették, azonban a környezetvédelmi engedély erre vonatkozóan nem tartalmaz egyértelmű adatokat. Az alagutas nyomvonalat elkerülő, de annak közelében húzódó változatot érthetetlen módon nem is vizsgálták.
- A NIF arra hivatkozik, hogy ők erre kaptak megbízást és így sikerült megtervezni. Plusz vizsgálathoz nekik további forrásra lenne szükség. Elmondásuk szerint a társadalmi igényeknek megfelelően tervezték meg a nyomvonalat. Az egyeztetésen elmondtam, hogy a szakasz tervezésének időszakában senki sem járt Alsónemesapátiban. Munkájuk elvégzésekor csupán a jelenlegi nyomvonaltervezetet támogató települések társadalmi és gazdasági érdekeit vizsgálták. Gyakorlatilag más települések döntöttek arról, hogy Alsónemesapátit beáldozzák az M9-esnek. A falu dombok között van, így zajvédő fal esetén is visszhangzik az autók zaja, az erdősáv ugyancsak nem jelent megoldást. Lenne alternatíva, de nem a település dolga, hogy keressen. Köszönjük mindazok segítségét és támogatását, akik eddig vitték előre az ügyünket! Kérjük, támogassanak bennünket aláírásukkal, hogy településünktől távolabb valósuljon meg az autóút! - tette hozzá a településvezető.
Az M9 ügyében február 21-re tűztek ki tárgyalást. A településen minden követ megmozgatnak annak érdekében, hogy minél szélesebb körben megismerjék problémájukat.

Pataki Balázs

***

Alsónemesapáti érvei az M9-es gyorsforgalmú út településen átvezető nyomvonalának megépítése ellen:
1. Másutt elkerülő utakat építenek. Alsónemesapátiba bevezetik az autóutat! Az eddig tervezett nyomvonalak közül a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. azt akarja megvalósítani, amelyik legközelebb van a lakott területekhez. Az új nyomvonal hosszabb, mint a legeslegelőször elfogadott, M9-I-el jelölt nyomvonal (lsd. térkép). Ez mindenkinek, Alsónemesapátinak és a korábban folytatott tárgyalásokon Zalaegerszegnek, illetve a környező településeknek is megfelelt. Ezt valamilyen oknál fogva mégis elvetették.
2. Olyan, nagy kiterjedésű Natura 2000 területeken halad át az újonnan tervezett útvonal, ahol nagy számban védett növények találhatók, az agárkosbor, bíborkosbor, árvalányhaj stb.
3. A jelenleg tervezett nyomvonal lápos, vizes területeken visz át, amit fel kell tölteni. Ez nem kis költséggel jár. Vele szemben az M9-I. nyomvonalváltozatnál mindez nem merülne fel.
4. Az uralkodó széljárás miatt a légszennyeződés, a szmog „megül” a dombok közötti völgyben, ahol a település lakott területe található. A ködös időjárás idején tapasztaltak párhuzamba állíthatók a várható levegőszennyezés lehúzódásával: a szennyeződés éppen a lakott területen, az ott élők számára okozza a legnagyobb terhelést.
5. Elektromos- és gázvezeték is húzódik a tervezett nyomvonal térségében.

 

Pereszteginé Cziráki Katalin a jelenlegi nyomvonal módosítását kérte Bodó Imrétől.

 

6. A település nyugatról teljesen beszorulna a gyorsforgalmi út, keletről a Nagykanizsa-Szombathely vasútvonal, valamint két dombvonulat közé. Az északra tervezett kamionparkolóval és a község déli részén létrehozni kívánt közlekedési csomóponttal körbezárják a falut, fokozódik a zaj és a légszennyezettség.
7. A déli falurészt az R76-os megnövekvő forgalma mellett a csomópontokhoz kapcsolódó közlekedési műveletek többszörösen fogják terhelni. Ezért minél délebbre ajánlott tervezni a csomópontot!
8. Mivel az Európai Unió a Nyugat-Európától, illetve a Baltikumtól a Balkánig terjedő térség közlekedésének fejlesztését szorgalmazza, a megvalósítandó kamionparkolóval növekszik a zaj és a káros anyag kibocsátása és sokféle nemzetiségű ember megfordul majd, ami veszélyeztetheti a közbiztonságot is.
9. A tervezett nyomvonal igen közel van a falu fő utcáihoz (Rákóczi u. és Petőfi u.).
10. Elértéktelenednének az ingatlanok. Nem szeretnénk, ha a lakosok az autóút miatt költöznének el Alsónemesapátiból!
11. A falut határoló két dombvonulat igen közel van egymáshoz, a visszhang már most is felerősít minden zajt. Egy esetleges zajvédő fal a nyomvonal közelsége és a földrajzi adottságok miatt ezt semmiképpen nem szünteti meg, hanem inkább fokozza (a falak alacsonyabbak a domboknál).

 

A 2007 decemberi tervrajz is jobb alternatívát (M9 II/B) kínál a jelenleginél.

 

12. Lombhullató fákból álló erdősáv ősztől tavaszig semmit nem fog el a hangból. Hosszú évekbe, évtizedekbe telik, míg a fák megnőnek.
13. Ha az autóút a tervezett nyomvonalon valósul meg, a faluban feléledő gyógynövénygyűjtést- és termesztést, az erre alapozott gyógynövényturizmust ellehetetleníti, az eddigi uniós és állami támogatásokból megszületett projektek odavesznek.
14. A falut kettészelő vasútvonal már így is jelentős terhelést okoz a lakhelyünknek, ami a jövőben nőni fog. A Zalaszentiván - Nagykanizsa vasútvonal villamosítása folyamatban van. A nagy volumenű áruszállítást vissza akarják helyezni a vasútra, ezzel csökkentve hazánk közúti tranzit- és teherforgalmát, az EU is ezt szorgalmazza.
15. A gyorsforgalmi útról áradó megnövekedett folyamatos morajlás, háttérzaj megkeseríti az itt élők életét, a csendes, falusias nyugalom megszűnik. A falun átvezető teherforgalom növekedése maga után vonzza a zajt, a légszennyezést. A gyenge alapú utak továbbviszik a rezgést, a házak falai károsodhatnak. Ennek helyreállítása nagy költség. Ki viseli? Ki fizet kártérítést?
16. Több vadátjárót is terveztek az állatok számára. Az Alsónemesapátiban élő embereknek miért nem jár védelem?